Keresőoptimalizálás: kulcsszó elemzés alapjai + 6 kulcsszó elemző eszköz 2

Keresőoptimalizálás: kulcsszó elemzés alapjai + 6 kulcsszó elemző eszköz

Mire kell a kulcsszó?

Valószínűleg nem mondok újat azzal, hogy ha minél több látogatót szeretnél odavonzani a weboldaladra, akkor optimalizálnod kell, és ehhez nagyon fontos megtalálnod a megfelelő kulcsszavakat, amikre ha valaki rákeres, akkor a Te oldalad lesz az első (vagy az egyik első), amit a Google a szeme elé dob. Ha megvannak a megfelelő kulcsszavak, csak akkor érdemes elkezdeni a tényleges optimalizálást, aminek persze még sok lépése és szempontja van, ezekkel a praktikákkal majd egy külön cikkben foglalkozunk;)

Kulcsszó típusok – “short tail” és “long tail” kulcsszó

Ha arra gondolunk, “kulcsszó”, akkor tipikusan egy-egy nagyon meghatározó szó jut eszünkbe, mint például “weboldal”, “webshop”, “keresőoptimalizálás”, “logó”, stb. Ezek az úgynevezett “short tail” vagyis rövid kulcsszavak. Bár ezek nagyon tömörnek és kifejezőnek tűnnek, sok esetben mégsem ezekre keresnek a legtöbben.

Például ha új weboldalt szeretnénk, akkor valahogy így fogunk keresni: “weboldal készítés”, “új weboldal”, stb. Ezek az összetett kulcsszavak hasonlóan népszerűek, mint az egyszavas kulcsszavak, sőt van, hogy még többen is keresnek rájuk.

Ha ilyet választunk, akkor máris jobban specifikáljuk, hogy a nagy iparágnak melyik területén helyezkedünk el és miben tudunk segíteni a vevőinknek. Ezek azonban még mindig a “short tail” vagyis rövid kulcsszavak kategóriájába tartoznak.

Ennél is pontosabbak a “long-tail” vagyis hosszú kulcsszavak. Ezek már nem összetett szavak, hanem hosszabb szóláncok, mint például: “weboldal készítés kezdő vállalkozóknak”. Ezeknél elkerülhetetlen, hogy szűkítsük a kört, akár az iparág területei szerint (például: “női fodrász balayage”), akár hely szerint (például: “autószervíz budapest X. kerület”).

A szűkítés viszont nem jelenti azt, hogy kevesebb látogató fog megtalálni minket! Ha valaki nem kifejezetten budapesti autószerelőt keres, hanem csak annyit ír be a Google keresőbe, hogy “autószervíz”, akkor még ugyanúgy megtalálhatja a weboldalunkat, mint ha arra az egy szóra optimalizáltuk volna. Az “autószervíz budapest” keresésre viszont sokkal előrébb lehetünk, az “autószervíz budapest X. kerület”-re pedig még ennél is előrébb, hiszen minél hosszabb a kulcsszó, annál kisebb rá a verseny.

Az egyre hosszabb kulcsszavakra természetesen egyre kevesebben is keresnek, de még mindig elegen ahhoz, hogy elég ügyfelet szerezz, ráadásul minél kevesebben keresnek egy-egy kulcsszóra, annál olcsóbb lehet a Google hirdetés is.

Nézzünk egy példát! A “weboldal készítés”-re az Ubersuggest szerint havonta 9900 ember keres. Egy ilyen kulcsszóra nagyon sok idő, energia és nem utolsó sorban pénz az első tíz találat közé bekerülni. De ha megnézünk pár hosszabb kulcsszót, azokra már érdemesebb lehet optimalizálni, és hamarabb érhetünk el eredményt is. Ilyen például a “weboldal készítés árak” (880) vagy a még szűkebb “wordpress weboldal készítés” (260).

A 260 nyilván látványosan kevesebb, mint a 9900, de arra is gondolnod kell, hogy hacsak nem vagy nagyvállalkozás, nem is tudnál annyi ügyfelet kiszolgálni havonta. Elsőre érdemesebb a könnyebben elérhető célokat kitűzni, és ha már akkorára nőtt a vállalkozásod, hogy túl kevés az ügyfél, akkor már lesz okod (és tőkéd) a nehezebb, keresettebb kulcsszavak meghódítására.

Kulcsszó típusok – “short tail” és “long tail” kulcsszó

Ha arra gondolunk, “kulcsszó”, akkor tipikusan egy-egy nagyon meghatározó szó jut eszünkbe, mint például “weboldal”, “webshop”, “keresőoptimalizálás”, “logó”, stb. Ezek az úgynevezett “short tail” vagyis rövid kulcsszavak. Bár ezek nagyon tömörnek és kifejezőnek tűnnek, sok esetben mégsem ezekre keresnek a legtöbben. Például ha új weboldalt szeretnénk, akkor valahogy így fogunk keresni: “weboldal készítés”, “új weboldal”, stb. Ezek az összetett kulcsszavak hasonlóan népszerűek, mint az egyszavas kulcsszavak, sőt van, hogy még többen is keresnek rájuk.

Ha ilyet választunk, akkor máris jobban specifikáljuk, hogy a nagy iparágnak melyik területén helyezkedünk el és miben tudunk segíteni a vevőinknek. Ezek azonban még mindig a “short tail” vagyis rövid kulcsszavak kategóriájába tartoznak. Ennél is pontosabbak a “long-tail” vagyis hosszú kulcsszavak. Ezek már nem összetett szavak, hanem hosszabb szóláncok, mint például: “weboldal készítés kezdő vállalkozóknak”. Ezeknél elkerülhetetlen, hogy szűkítsük a kört, akár az iparág területei szerint (például: “női fodrász balayage”), akár hely szerint (például: “autószervíz budapest X. kerület”).

A szűkítés viszont nem jelenti azt, hogy kevesebb látogató fog megtalálni minket! Ha valaki nem kifejezetten budapesti autószerelőt keres, hanem csak annyit ír be a Google keresőbe, hogy “autószervíz”, akkor még ugyanúgy megtalálhatja a weboldalunkat, mint ha arra az egy szóra optimalizáltuk volna. Az “autószervíz budapest” keresésre viszont sokkal előrébb lehetünk, az “autószervíz budapest X. kerület”-re pedig még ennél is előrébb, hiszen minél hosszabb a kulcsszó, annál kisebb rá a verseny.

Az egyre hosszabb kulcsszavakra természetesen egyre kevesebben is keresnek, de még mindig elegen ahhoz, hogy elég ügyfelet szerezz, ráadásul minél kevesebben keresnek egy-egy kulcsszóra, annál olcsóbb lehet a Google hirdetés is. 

Nézzünk egy példát! A “weboldal készítés”-re az Ubersuggest szerint havonta 9900 ember keres. Egy ilyen kulcsszóra nagyon sok idő, energia és nem utolsó sorban pénz az első tíz találat közé bekerülni. De ha megnézünk pár hosszabb kulcsszót, azokra már érdemesebb lehet optimalizálni, és hamarabb érhetünk el eredményt is. Ilyen például a “weboldal készítés árak” (880) vagy a még szűkebb “wordpress weboldal készítés” (260).

A 260 nyilván látványosan kevesebb, mint a 9900, de arra is gondolnod kell, hogy hacsak nem vagy nagyvállalkozás, nem is tudnál annyi ügyfelet kiszolgálni havonta. Elsőre érdemesebb a könnyebben elérhető célokat kitűzni, és ha már akkorára nőtt a vállalkozásod, hogy túl kevés az ügyfél, akkor már lesz okod (és tőkéd) a nehezebb, keresettebb kulcsszavak meghódítására.

Hogyan találjuk meg a legjobb kulcsszót vagy kulcsszavakat?

Ez könnyűnek tűnhet, mégsem mindig az, hiszen a sok ember igen sokféleképpen fogalmazhatja meg magában azt, hogy mit szeretne találni az interneten. Vegyünk egy példát: ha valaki statisztikát szeretne készíteni arról, hogy hányan jártak a weboldalán, akkor lehet, hogy az egyik weboldal tulajdonos gondolkozás nélkül ezekkel a szavakkal fog keresni a Google-en: “Google Analytics weboldal látogatottsági statisztika”, a másik pedig például így: “hányan jártak a weboldalamon az elmúlt egy hónapban”. És ez csak két ember volt, rajtuk kívül még nagyon sokan akarnak hasonló témában keresni a Google-en.

Nem mindegy tehát, hogy az érdeklődő emberek hány százaléka melyik szavakkal keres a keresőmotorokban. És ha tudnánk is, hogy pontosan hány ember keres melyik szavakkal, akkor sem egyértelmű a döntés, hogy melyik szóra vagy szókapcsolatra optimalizáljuk a weboldalunkat. De miért nem egyértelmű, hát nem arra, amelyiket a legtöbben beírják a Google-en?

A válasz: nem! Vagyis nem mindig. De miért?

Keresőoptimalizálás: kulcsszó elemzés alapjai + 6 kulcsszó elemző eszköz 3

Ha egy szóra vagy szókapcsolatra több ezer ember keres rá havonta, akkor több mint valószínű, hogy hatalmas verseny alakul ki a weboldal tulajdonosok között. Nem kell másra gondolnunk, mint például a lottóra: az ötös lottón szinte a nullával egyenlő az esélyünk az ötös találatra, míg a hetes, skandináv lottón ennek a többszöröse (ami persze még mindig a nullához közelít, de mégis az ötös esélyének a sokszorosa).

És most tegyük fel magunknak a kérdést, hogy melyiken játszanak többen?

Igen, azon, ahol kevesebb esély van a nyerésre. És igen, azért, mert ott nagyobb az elérhető nyeremény. De megéri-e a nagyobb nyereményért kockára tenni a biztosabb, kisebb nyereményt?

Keresőoptimalizálás: kulcsszó elemzés alapjai + 6 kulcsszó elemző eszköz 4A lottó példájában az esély bár megsokszorozódik, még így sem lesz nagyon jelentős. A keresőoptimalizálás esetében viszont ennél sokkal nagyobb a különbség. Míg egy olyan szóra, amire havi több ezren keresnek, nagyon sok idő és erőfeszítés bármilyen eredményt elérni, egy olyanra, amit csak havonta pár százan keresnek, valószínűleg sokkal könnyebb lesz sokkal jelentősebb eredményre jutni.

Ha például kisvállalkozásod van, és úgysem tudnál havi több ezer vevőt kiszolgálni, akkor sokkal ésszerűbb lehet a pár százas szavakat megcélozni, mert így is elég ügyfelet szerezhetsz, és még csak meg sem kell szakadnod. 

De hogyan tudhatod meg, hogy melyik szóra hányan keresnek havonta és melyikeket vedd a listád elejére a keresőoptimalizálás megkezdése előtt?

Erre valók a kulcsszó elemző toolok!

Ezek között vannak persze fizetős oldalak, de vannak ingyenesek is. Ezek megmutatják, hogy melyik szóra havonta hányan keresnek, sőt, még alternatívákat is ajánlanak, felsorolnak pár szinonimát vagy szókapcsolatot, amikre még többen keresnek, mint az általad beírt szóra. Így még az sem gond, ha elsőre nem sikerült teljesen a legtöbb ember fejével gondolkoznod.

Keresőoptimalizálás: kulcsszó elemzés alapjai + 6 kulcsszó elemző eszköz 5 Ilyen eszközök például:

1) Google automatikus kiegészítés – egyszerűen írj be egy szót a Google keresőbe, és még ne nyomd meg az Entert, hanem nézd meg, hogy miket ajánl fel a Google – találhatsz olyan kulcsszavakat, amik esetleg nem jutottak volna eszedbe;)

2) Google Trends

3) Ubersuggest

4) KW Finder

5) Keyword Tool

6) WordStream

Ezek közül van, amelyikben lehet Magyarországra is keresni, van, amelyikben nem, további részleteket a Tudástárban találsz, ha a címekre kattintasz;)

Remélem, hasznos volt a cikk, ha kérdésed merült fel, tedd fel a Facebook oldalamon és igyekszem válaszolni ?