SEO, avagy keresőoptimalizálás 2019-ben (1. rész) 2

SEO, avagy keresőoptimalizálás 2019-ben (1. rész)

“…és legyen ott a weboldalam a googleben…”

“Szeretném, hogy az emberek megtalálják a weboldalamat a Googleben!”

“A keresőmicsoda is kell, tudod, hogy elsők legyünk. ”

Ezek vagy hasonló mondatok hangzanak el sok vállalkozó illetve cégtulajdonostól, amikor új weboldalt készíttetnek vagy épp a meglévőre próbálnak valahogy látogatót / vevőt szerezni.

Első hely, az első oldalon lehetőleg, de minél előrébb, annál jobb. Csakhogy a játék nem ilyen egyszerű… Itt nem elég fizetni ezért a kiemelt helyért, a keresőben a rangsort senki sem tudja direkt módon befolyásolni.

Rengeteg tényező befolyásolja a weboldalak helyezését, ami ráadásul folyamatosan változik is. A legtöbb, amit tehetünk, hogy a Google tanácsai alapján megpróbáljuk a legtöbbet kihozni az oldalunkból és reménykedünk, hogy kegyes lesz oldalunkhoz az algoritmus (és az is marad – lásd: algoritmus frissítések).

Hogyan kezdj hozzá?

Első lépés, hogy készíts tervet. “Háborúba” indulsz a többiek ellen, ha ész nélkül szaladsz bele, valószínűleg csak kimeríted az erőforrásaidat és elbuksz. Ha ma sikeres marketinget szeretnél vezetni,  akkor tervezd meg mit szeretnél, próbáld ki, mérd az eredményeket és a mérések alapján finomhangolnod kell majd az eredeti tervet.

  1. Célok (keresőben jobb helyezés, több látogató, többi vevő, stb.)
  2. Célcsoportod (kinek szól, milyen emberek ők <buyer persona>)
  3. Főbb versenytársak (kicsik és nagyok)

Ha ez megvan, akkor ezek alapján el tudod kezdeni a kulcsszókutatást.

Keresd meg azokat a kifejezéseket, amiket legtöbbször beírnak a Google keresőjébe akkor, amikor téged kellene, hogy megtaláljanak. Ezek az egy-két szavas, általános kifejezések lesznek. Témától függ, de ezekre lehet, hogy semmi esélyed nincs helyezést elérni.

Viszont ezeket van, hogy egy hosszabb formában, több más szóval kombinálva keresik; ezekre a “long-tail” kulcsszavakra kell először koncentrálnod. Ezekkel van esélyed arra, hogy még erős konkurencia mellett is meghódítsd azt a Top3-mat néhány kifejezésre, ami segíthet az indulásban. Ha érdekes vagy hasznos tartalom van az oldaladon, akkor ezzel exponenciálisan javíthatod az eredményeidet, hiszen minél többen minél több időt töltenek az oldaladon, a Google annál értékesebbnek fogja tartani, így egyre jobb helyezéseket fog biztosítani az oldalad számára. A megfelelő tartalom és SEO beállítások mellett ezzel a technikával idővel az általánosabb kulcsszavakra is egyre jobb helyeket csíphetsz el.

Az erről szóló cikkünkben találsz néhány hasznos eszközt is a kulcsszókutatáshoz:

Keresőoptimalizálás: kulcsszó elemzés alapjai + 6 kulcsszó elemző eszköz

Miért éri meg, ha több, hosszú kifejezésre optimalizálsz?

Keresések száma: Ha még mindig kételkednél benne, hogy megéri ezekre a hosszú kifejezésekre koncentrálni, amiket havonta csak páran írnak be a keresőbe, hadd áruljam el, hogy a keresőben a hosszabb, specifikus kifejezéses keresések teszik ki az összes keresés 60-70%-át.

Magasabb konverzió: És a legjobb az egészben: az a “kevés” ember aki ennyire pontosan beírta a Google-be, hogy mit keres, már tudja, hogy mit szeretne, neked már csak annyi dolgod van, hogy megadod neki, amit keres, és máris az ügyfeleid / vásárlóid között tudhatod.

Gondolj csak bele, ha valaki beírja, hogy “fordító”, akkor ő lehet, hogy szakfordítót vagy műfordítót keres, de lehet, hogy csak egy online szótárra van szüksége, mint pl. a Google Fordító. Sőt, ha a fordító csak a keresésének a része, lehet hogy egy fa fordító elemet keres egy játékvasúthoz. 

Konkurencia: Sokan, amikor elkezdenek optimalizálni, nem néznek utána kellően a dolgoknak, és irreális vagy épp értelmetlen célokat tűznek ki maguknak. Ilyen pl. az, ha az ügyvéd szóra kezdenél el optimalizálni: nagy fába vágod a fejszéd és megfelelő long-tail kulcsszó kutatás nélkül lehet, hogy soha sem sikerül az organikus találatok között jó helyezést elérni.

De ha megpróbálsz valami konkrétabbat célozni, pl. a “családjogi ügyvéd kiskunhalas” szóra készítesz releváns tartalmat és az emberek megtalálják nálad, amit kerestek, akkor gyorsabban és könnyebben érhetsz el sikereket. 

Ha nem volt kedved mindent elolvasni, készítettem egy képet, ami összefoglalja a fent leírtakat:

Alapvető SEO beállítások, amikre szükséged lesz

A keresőoptimalizálás 2 fő részből áll: a tartalomkészítésből és technikai beállításokból. A cikk első felében már megtudhattad, hogyan készíts tartalmat, most nézzük meg, mire kell még figyelned, hogy jó helyezést érjen el az oldalad.

A Google szeretné az emberek számára kényelmessé és hatékonnyá tenni a keresést, és ez meglátszik a szempontokon, amik alapján a weboldalakat értékeli. Ezeknek a szempontoknak a nagy részét nem hozzák nyílvánosságra, de van pár doldog, amit igen és van, amit ki lehet találni. 

Az egyik legfontosabb szempont a relevancia, amit úgy tudsz kimaxolni, ha az előzőekben leírtak alapján a célközönséged számára hasznos, érdekes tartalmat gyártasz. Ezáltal több látogatót szerezhetsz, akik több időt töltenek el az oldalon, ami pedig azt fogja eredményezni, hogy a Google is hasznosnak látja majd az oldaladat és egyre több embernek mutatja meg (azaz jobb helyezéseket fogsz kapni)

Ezen kívül van még pár olyan technikai beállításokon múló dolog, ami az emberek életét is megkönnyíti és a Google is könnyebben tudja vizsgálni

  • betöltési sebesség
  • használhatóság mobileszközön (reszponzivitás)
  • meta és alt leírások, schema.org
  • sitemap, linkek, robots.txt, htaccess

Oldalbetöltési sebesség

Az egyik metrika, ami egyre nagyobb szerepet kapott az utóbbi időben, az a weboldal betöltési sebessége. A weboldalak egyre szebbek, jobbak, több mindent tudnak, de ennek ára van. Ha egy weboldal tele van zsúfolva mindenféle funkcióval és nagyfelbontású képekkel, amik nincsenek megfelelően tömörítve, akkor az a böngészési élmény rovására mehet. Bár általánosságban az internet sebesség is növekszik, a mobil eszközökön gyakran előfordul, hogy nincs akkora sávszélesség és egy-egy weboldal akár percekig tölt, ami bosszantó tud lenni.

A Google ezért a felhasználók érdekében előnyben részesíti a gyorsan betöltődő oldalakat és bizonyos esetekben azt is külön bünteti, ha az oldal nem megfelelően jelenik meg mobil eszközökön.

Ha kíváncsi vagy arra, hogy a Te oldalad mennyi idő alatt tölt be, megnézheted a gtmetrix.com vagy tools.pingdom.com oldalakon.

Reszponzivitás, azaz mobil használhatóság

Napjainkban az emberek java rendelkezik mobilinternettel és szeret út közben is böngészni vagy épp tájékozódni. Szeretnénk mindent azonnal megtudni, így ha eszünkbe jut valami, akkor rögtön rákereshetünk a mobilon vagy épp tableten. Egyre többen dolgoznak helytől függetlenül is, különböző méretű notebookon. Már régóta sláger, mégis sok weboldal még mindig nem lett korszerűsítve és a kis méretű kijelzőkön nem megfelelően jelenik meg és akár teljes mértékben használhatatlan.

Ez akár komoly bevétel kiesést is jelenthet cégeknek, mert ha az emberek találnak egy másik céget, amiről több információt találnak vagy megbízhatóbbnak, profibbnak tűnik a weboldal alapján, akkor ahhoz fognak menni. A Google adatai alapján az utóbbi években az internetes forgalom már több mint fele mobil eszközről történik és az arány egyre inkább eltolódik. 

Ezért is kezdte el a Google bevezetni a “mobile-first indexing”-et, ami azt jelenti, hogy azoknál az oldalaknál, amiket többen látogatnak mobil eszközről, mint asztali gépről, a Google a mobil változatot fogja figyelembe venni az értékelés során. Az ilyen weboldalaknál különösen fontos, hogy a tartalom megfelelően jelenjen meg a különböző méretű képernyőkön és amint már korábban is hangsúlyoztam: hogy gyorsan betöltődjön.

Meta, alt, schema, sitemap, robots…

Az avatatlan fül számára ijesztően hangozhat elsőre ez az utolsó rész. Igaz, egy kicsit több hozzáértés szükséges ezeknek a beállításához, de ha jól választottál tárhelyszolgáltatót és weboldal típust, akkor nem olyan nehéz beállítani őket 😉

Ezekről a cikk második felében fogok írni részletesebben…;)

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük